Sunday, February 25, 2018

Jy kan nie mense gebuik soos 'n tang nie

Jy kan nie mense gebuik soos 'n tang nie
- een interview met Joa Bekker

Op woensdag 21 februari hebben we afscheid moeten nemen van onze gastheer voor 3 dagen in Upington: Joa Bekker. Joa is hoofd van de trainingen die worden gegeven aan de werknemers van Karsten Group.

Karsten Group is een grote organisatie die is begonnen als een kleine rozijnen- en erwtenboerderij, die is uitgegroeid tot een van de grootste leveranciers van druiven en levert daarnaast citrusvruchten, appels en peren. Het bijzondere aan Karsten Group is echter niet hun grote productieschaal, maar de manier waarop ze bijdragen aan de gemeenschap. 

Joa heeft ons verteld hoe de Karsten Group niet alleen de werknemers helpt, maar ook de families en kinderen. De Karsten Group helpt en ondersteunt scholen voor een betere educatie, er worden aftercare centra opgezet waar kinderen worden geholpen met huiswerk en lekker kunnen spelen en de Karsten Group regelt huizen voor de families van de werknemers. De werknemers zelf krijgen trainingen en worden bijgeschoold zodat ze zo efficient mogelijk kunnen werken en de kans krijgen hogerop te kunnen komen.

En waarom doet Karsten Group zoveel moeite voor zijn werknemers? Toen meneer en mevrouw Karsten het bedrijf begonnen hebben ze besloten dat ze geen bedrijf kunnen opbouwen als ze hun mensen niet mee laten groeien met het bedrijf. En als je mensen mee wil laten groeien, dan moet je moeite in ze steken en hen mogelijkheid geven zichzelf te ontwikkelen. Je moet mensen een beter leven geven, want wanneer je dat niet doet hebben ze geen motivatie om bij te dragen aan het bedrijf. Dit komt omdat er altijd twee belangen zijn: het belang van het bedrijf en je eigen, persoonlijke belang. Als je niet voor een bedrijf kan werken terwijl je ook bezig bent met je eigen belangen heeft het geen zin, aldus Joa.

Dus waarom doet Karsten Group het beter dan andere boeren? Ze geven dezelfde lonen als andere werkgevers, ze hebben dezelfde mensen in dienst, ze hebben dezelfde grond, hetzelfde water, dezelfde zon. Het enige waar Joa op kan komen is dat Karsten Group beter zorgt voor de mensen. ‘We geven niet om mensen omdat dat een sociale verantwoordelijkheid is en het van ons verwacht wordt of als marketing, als we dat zouden doen zouden we nu nergens zijn. We doen het vanuit ons hart en we denken dat alle mensen in het bedrijf heel belangerijk zijn. Je kan namelijk niet één pakje druiven, niet een pak appels produceren zonder mensen.’

Wanneer we vragen of er nog dingen zijn die Joa anders zou willen zien in de toekomst, geeft hij aan dat er nog wel veel sociale problemen zijn. Joa zou graag zien dat mensen hun geld beter zouden besteden. Karsten Group praat veel met haar werknemers over het beheren van geld en stoppen veel moeite in het helpen van de werknemers, maar het lijkt niet altijd te helpen. 
Een groot probleem is alcoholisme. Wanneer mensen meer gaan verdienen gaan ze gewoon meer drinken in plaats van het te sparen of hun leven te verbeteren. Daarin zou Joa dus graag verandering zien in de toekomst. 

De Karsten group doet erg zijn best om mensen banen te geven, ze op te leiden en hun leven te verbeteren. Iets wat nog steeds hard nodig is in Zuid-Afrika, aangezien de werkloosheid nog op 36% ligt.
Daarnaast produceren ze fruit op een veilige manier, met veel aandacht voor hygiëne en kwaliteit. Met het kopen van fruit van de Karsten Group, zoals druiven bij de Albert Heijn, draag je dus ook indirect bij aan de sociale voorzieningen van de werknemers in Zuid-Afrika. Hoe beter die voorzieningen zijn, hoe gelukkiger de mensen zijn en hoe beter ze kunnen werken. Want, zoals Joa zegt:
'Jy kan nie mense gebuik soos 'n tang nie vat gebruik plaas op rak haal af, gebruik weer' (je kan mensen niet gebruiken als gereedschap, die je van de plank afhaalt, gebruikt, terug legt en weer gebruikt).

Anneleona en Josephine

No comments:

Post a Comment